Jak vybrat protein?


Co jsou proteiny? | Poměr mezi cenou a kvalitou | Kolik procent by měl mít protein?

Co jsou proteiny a k čemu mi budou užitečné?

První a tou nejdůležitější věcí je pochopit alespoň základ fungování proteinů v těle a k čemu proteiny vlastně slouží. Podívejme se tedy rovnou na věc.

Co jsou proteiny

Proteiny jsou základním stavebním kamenem našich svalů. Pokud je vaším cílem růst svalů nebo spalování tuků tak věřte že bez dostatečné kontroly proteinů, které vaše tělo dostává budete jen těžko tyto cíle plnit. Máte dostatek kvalitních sacharidů po tréninku, velké množství regenerace a svaly stále nerostou? Problém bude nejspíše právě v bílkovinách a jejich nesprávném dávkování.

Mít dostatek proteinů je jednoduše základem. Jelikož je každý sval tvořen převážně bílkovinou bez jejich dostatečného dávkování nebude mít z čeho růst a vy svůj cíl jen tak nesplníte.


Jaké množství proteinů potřebuji?

Dávkování proteinů to se snadno řekne ale kolik vlastně proteinů mám za den přijmout? Výpočet je naštěstí celkem jednoduchý. 1,4 g na 1 kilogram tělesné hmotnosti užíváme v případě že se snažíme zhubnout nebo si váhu udržet. Pokud ovšem plánujeme nabírat hmotu (svaly) a svoji hmotnost tak naopak zvyšovat budeme potřebovat dávkování větší jelikož při tvarování svalů a tvrdém tréninku bílkovin spotřebujeme více - v tomto případě jsou tedy vhodné dávky od 1,4 do 2 g proteinu na 1 kg hmotnosti. Pro správný výpočet můžete použít naši kalkulačku proteinů.

Mohu dávkovat více abych rychleji nabíral svalstvo? Odpověď na tuto otázku je jednoduchá: můžete ale počítejte s tím, že dávky nad 2 g na 1 kg váhy jsou u lidí kteří nejsou zkušenými kulturisty často zbytečné a v dlouhodobém měřítku mohou spíše uškodit.


Z čeho získávat proteiny

Teď už víme k čemu proteiny slouží a jak se dávkují další co by nás mělo zajímat je z čeho proteiny získáme. První co nás napadne jsou samozřejmě mléčné výrobky, maso, vejce a další přirozené zdroje proteinů, které můžeme nalézt například v této tabulce proteinů. I když budeme mít příjmu bílkovin z běžné stravy dostatek bude pro nás problém při růstu svalstva získat tak velké množství které podle výpočtu potřebujeme. Právě nyní nastupují na řadu proteinové suplementy.

Proteinové doplňky jsou u každého sportovce a kulturisty dvojnásob tím nejdůležitějším a tedy i pomyslným základem "výživové pyramidy". Bez příjmu kvalitních bílkovin můžete užívat jakékoliv jiné suplementy a dávkovat vše co vás napadne ale jednoduše svaly neporostou - nebudou mít totiž z čeho.

Proteinové suplementy - nalezení poměru mezi cenou a kvalitou

Pokud začneme vybírat proteinové doplňky - nejčastěji proteinové koktejly dostaneme se k tomu, že existuje mnoho různých tříd kvality proteinů podle toho jak se vyrábí. Lze tak na trhu najít přípravky, které stojí pár Korun ale jejich kvalita bude nevalná. Stejně tak ale můžeme najít i proteiny za dobrou cenu a přitom v dostatečné kvalitě. Jak si ale vybrat a na co si dávat pozor?

Jaký vybrat protein, aby mě nestál celou výplatu?

Pokud vás finance omezují nebo nemáte v plánu hned na začátek utratit velké peníze za protein rozhodně vybírejte ty proteiny, které lze užívat v jakoukoliv denní dobu a nabízí středně rychlé uvolňování bílkovin. Tělo tak bude zásobováno průběžně a bude mít proteinů dostatek. Proteinové suplementy v této fázi by rozhodně měli nést označení WPC (Whey Protein Concentrate = Syrovátkový proteinový koncentrát). Při výběru tohoto rozhodně dále doporučujeme vybírat protein označený jako CFM (či obsahující alespoň částečně WPI). CFM proteiny jsou vyráběné metodou mikro a ultra filtrace a patří mezi velmi dobře využitelné formy proteinů. Pokud ovšem preferujete co nejnižší cenu vybírejte i proteiny vyráběné levnější metodou ultrafiltrace ty ale mají v těle méně využitelnosti.

Cena mě nezajímá, chci kvalitu

V případě, že je pro vás cena menší prioritou vůči kvalitě proteinů rozhodně zvolte proteiny s co nejdelším uvolňováním a tedy i noční proteiny označované časo jako Night Protein (noční protein) či Long Protein (protein s prodlouženým účinkem). Tyto proteiny zajistí kvalitní přísun bílkovin i v rámci celé noci, takže může vaše tělo během regenerace využívat tuto zásobu bílkovin.

Proteiny s delším uvolňováním obsahují buď kaseinát vápenatý nebo lépe micelární kasein. Poslední zmíněný rozhodně doporučujeme využívat více a prvnímu se nejlépe vyhnout. Vaše tělo to uvítá a bude se mu protein mnohem lépe zpracovávat v průběhu celé noci.

Zmíněné noční proteiny jsou skvělé na noc či přes den který máte volný ale po tréninku jsou absolutně nevhodné. Po tréninku a zátěži vaše tělo potřebuje bílkoviny naopak dostatek rychle (nejlépe do 1 hodiny po tréninku) a tak nemůže čekat až se tyto noční či long proteiny začnou postupně uvolňovat. Po tréninku tedy zvolte spíše kvalitnější WPC koncentrát či izolát.

Kolik procent by měl mít ideální protein?

Proteinové přípravky se často třídí právě podle procentuálního obsahu bílkovin. Kolika procentní protein tedy bude vhodný právě pro vás? Použijte naši tabulku ve které najdete procentuálnost proteinů podle určení.

Typ proteinu % bílkovin Určení
Protein s více složkami 70 - 80% Pro kulturisty a ostatní sportovce snažící se o nabrání hmotnosti (svalů). Užívaný během dne i na noc
Syrovátkový izolát 70 - 90% Určený nejlépe jako potréninkový suplement pro redukční dietu
Syrovátkový izolát 90 - 95% Potréninkový protein pro rýsování svalstva
Syrovátkový koncentrát 60 - 70% Suplementace po tréninku a během dne pro začátečníky a běžné sportovce pro nabírání objemu
Syrovátkový koncentrát 70 - 90% Pokročilí sportovci během celého dne a po tréninku. Kulturisté v objemové a udržovací fázi
Syrovátkový hydrolyzát 70 - 90% Určen pro kulturisty a sportovce s problémovým trávením syrovátkové bílkoviny. Vhodný ihned po tréninku
Kasein 70 - 85% Vhodný pro všechny sportovce a kulturisty. Nejlépe užívaný na noc díky dlouhému uvolňování
Vaječný protein 70 - 95% Vhodný pro všechny sportovce během celého dne i jako náhrada některých jídel
Hrachový protein 60 - 85% Vhodný během celého dne primárně pro sportovce - vegetariány
Sójový protein 70 - 90% Nejlepší během dne i po tréninku. Vhodný pro vegetariány
Hovězí protein 70 - 95% Kvalitní proteiny vyráběný z hovězího masa, lze užívat během celého dne. Pozor na užívání levných hovězích proteinů, které obsahují jen "rozemleté kosti a chrupavky"

Proteiny v našem obchodě najdete v kategorii Proteiny. Vybrat si můžete podle ceny, kvality, procent bílkovin či podle nejprodávanějších produktů. Nyní už tedy víte jak vybrat protein.