Jak vybrat gainer?


Co jsou gainery? | Kdy jsou gainery vhodné?

Co jsou gainery?

Gainery ve své základní podstatě tvoří směs sacharidů a bílkovin každý gainer tak bývá premixem právě těchto základních látek.

Pokud máte za svůj cíl růst svalové hmoty, bez gaineru se jen velmi těžko obejdete jelikož vám pomůže snadno doplňovat zásoby glykogenu co nejdříve po zátěži a zabránit tak katabolickým procesům svalstva ke kterým po tréninku dochází.

Pro koho jsou gainery vhodné?

Gainery jsou velmi vhodné pro kulturisty ale i další sportovce, kteří mají v plánu nabírat hmotnost. Právě díky správnému dávkování sacharidů během dne a po tréninku může docházet k rychlejšímu růstu hmotnosti což ocení především ektomorfové kteří mají problém z klasické stravy hmotnost nabrat.

Pro koho nejsou vhodné?

Už kvůli vysokému obsahu sacharidů nejsou rozhodně vhodné do diety - s vysokým příjmem sachairdů je totiž hubnutí obtížné. Nezapomínejte ale, že sacharidy patří mezi důležitou složku naší stravy a ani při dietách by tomu nemělo být jinak - velmi nízký příjem sacharidů může být pro člověka i nebezpečný.

Kdy je vhodné podávat gainer?

Bez obtíží lze dávkovat během celého dne ale vždy zálěží na vašich tělesných potřebách. Obecně lze říci, že pokud se snažíte zvýšit svou hmotnost mělo by se jednat o dvě až tři dávky denně (téměř u všech výrobců). Jednu z dávek je přitom dobré dávkovat nejlépe okamžitě po skončení tréninku - právě ta totiž pomůže zabránit katabolickým procesům a zbytečnému ničení svalstva. Obecně je také doporučováno užívat jednu dávku 60 - 90 minut před zátěží.

Pokud plánujete večerní fyzickou aktivitu dávejte pozor na obsah některých gainerů - vysoký obsah sacharidů společně s dalšími přidávanými látkami (kofein) nemusí být úplně ideální pro kvalitní spánek.

Bílkoviny

Jak již bylo zmíněno, gainer je sacharido - proteinový premix a tak obsahuje různé množství bílkovin důležité je ale vybírat gainer také podle jejich obsahu.

Do 20g bílkovin na 100g výrobku (dvaceti procentní) je vhodné užívat ihned po tréninku pro regeneraci a doplnění živin.

Nad 20g bílkovin na 100g výrobku (dvaceti a více procentní) jsou vhodné pro tvrdší objemový trénink.

Nezapomínejte také vybírat gainer i podle kvality proteinu v něm - nejčastěji se setkáte se syrovátkovým koncentrátem, syrovátkovým izolátem a micelárním kaseinem (zde jsou řazeny vzestupně dle kvality).

Tuky

Při výběru vhodného gaineru se snažte vždy vybírat ten s nejnižším obsahem tuků jelikož je zbytečné do těla přijímat další tuky, které navíc získáme z běžné stravy. Ano i tuky jsou pro tělo důležité ovšem v této formě pro nás nebudou příliš vhodné. Pamatujte tedy, že čím nižší obsah tuků tím lépe. Zvláštní pozor přitom věnujte nasyceným tukům, které pro tělo nejsou téměř vůbec vhodné. Pokud například gainer obsahuje 20g tuků na 100g výrobku a 18g z nich je nasycených zpozorněte - nejspíše se nejedná o příliš kvalitní gainer a bude lepší se mu vyhnout.