Jak vybrat aminokyseliny?


Aminokyselinové suplementy jsou pro příznivce silového i vytrvalostního tréninku velkým přínosem.

Co jsou aminokyseliny

V podstatě se jedná o základní stavební jednotky bílkovin (proteinů), přičemž kompletní bílkovina obsahuje zhruba 20 typů aminokyselin, z nichž některé jsou neesenciální (naše tělo si je umí samo vytvořit), jiné esenciální (tělo je samo neprodukuje, musíte je přijímat ve stravě).


V čem nám aminokyseliny pomáhají
Stručný výčet pozitivních účinků aminokyselin by vypadal asi takto:
  • podporují nárůst svalové hmoty
  • redukují bolest svalů po tréninku
  • zvyšují přirozeným způsobem hladinu testosteronu
  • dodávají nám energii
  • napomáhají odbourávání tuků
  • urychlují regeneraci


Aminokyseliny a posilovací trénink

Příznivci posilovacího tréninku využívají aminokyselinové doplňky především pro podporu regenerace a budování svalové hmoty. Z tohoto důvodu je jasné, že takový suplement musí být podáván v době úzce související s tréninkem samotným. Aminokyseliny tedy najdete v předtréninkových směsích, v produktech určených pro konzumaci v průběhu tréninku i v suplementech podávaných bezprostředně po cvičení.


Aminokyseliny a vytrvalostní trénink

V rámci vytrvalostního tréninku vám aminokyseliny pomohou především podpořit vytrvalost jako takovou, přičemž současně zajistí adekvátní a rychlou regeneraci po náročném výkonu. Kromě toho chrání svalovou hmotu, která by jinak vlivem vytrvalostní zátěže utrpěla. Vytrvalostní sportovci vyhledávají kombinace aminokyselin s elektrolyty a dalšími látkami potřebnými pro podporu jejich výkonnosti. Suplementy tedy užívají především před a po tréninku, případně je možné použít vhodný roztok i pro konzumaci během výkonu.


Podle čeho vybírat aminokyselinový suplement
Kromě složení jednotlivých aminokyselin, je důležitá také jejich forma.
Suplement můžete obvykle volit ve formě tablet či kapslí, případně tekuté verzi. Z praktického hlediska bývá tekutá forma nejpřijatelnější pro konzumaci během tréninku. Co se týče složení jednotlivých aminokyselin, vyhledávané a po právu ceněné jsou především aminokyseliny s rozvětveným řetězcem, známé pod zkratkou BCAA.

BCAA

Patří mezi esenciální aminokyseliny. Do této skupiny spadá leucin, isoleucin a valin, což jsou jediné aminokyseliny, jejichž metabolizace probíhá ve svalech nikoliv v játrech. Mají výrazné antikatabolické účinky, to znamená, že zabraňují rozkladu svalové hmoty, z tohoto důvodu se doporučuje jejich užívání před tréninkem, abyste si zajistili správně načasovaný nástup účinku. Nicméně dává smysl i podávání BCAA v průběhu cvičení či po něm. Každopádně byste měli věnovat pozornost poměru jednotlivých složek. Výzkumy ukazují, že nejlepší výsledky přináší poměr 2:1:1, případně 4:1:1 (leucin:isoleucin:valin). Zvýšená dávka leucinu je zcela na místě, neboť právě tato aminokyselina výrazně podporuje růst svalů (stimuluje proteosyntézu).



Glutamin


Patří mezi aminokyseliny neesenciální, naše tělo ho umí samo vytvořit. Bez ohledu na to si ale získal přívlastek podmínečně esenciální – to znamená, že vlastní produkce nemusí nároky organismu vždy pokrýt (hlavně v případě náročného tréninku nebo striktní diety). Glutaminové rezervy se pak ztenčují a to může vést k celé řadě negativních jevů, mimo jiné k redukci anabolismu, takže tréninkové výsledky neodpovídají vámi vynaložené snaze. Dává proto smysl doplnit tuto aminokyselinu pomocí vhodného suplementu. Pak totiž získáte šanci využít plně jeho schopností:

  • působí jako silný anti-katabolický a svaly budující faktor
  • podporuje nárůst objemu svalových buněk, čímž přispívá k "plnosti" svalů
  • vytváří příznivé podmínky pro spalování tuků
  • stimuluje přirozenou produkci růstového hormonu
  • zvyšuje kapacitu svalů - ty jsou pak schopny zvládnout vyšší zátěž
  • oddaluje vyčerpání během cvičení
  • urychlit proces regenerace po tréninku
  • posiluje imunitu

Vhodný produkt z této kategorie najdete v sekci Glutamin

Arginin

I arginin řadíme mezi podmínečně esenciální aminokyseliny. Ačkoliv ho tělo umí samo produkovat, za jistých podmínek (období růstu, zvýšená fyzická námaha, některá onemocnění) se nároky na využití argininu v organismu zvyšují a je třeba příjem zajistit z jiných zdrojů - nejlépe pomocí kvalitních doplňků výživy. Velmi specifickou funkcí argininu je zajištění transportu a uchování dusíku. Vytváří se z něj oxid dusnatý (NO) a ten, jak známo, má blízko k napumpování, neboť rozšiřuje cévy, díky čemuž se mimo jiné dostává do svalů více kyslíku a živin. Jestliže je vaším hlavním cílem dosažení silného napumpování svalů, užívejte arginin před tréninkem. Na výběr máte z celé řady produktů: doplňky s Argininem



Za předpokladu, že vám jde primárně o navýšení příjmu kvalitních aminokyselin a využití všech jejich pozitivních účinků, zvolte KOMPLEXNÍ AMINOKYSELINOVÉ PRODUKTY Ty obsahují široké spektrum aminokyselin vysoké kvality, přičemž množství některých důležitých látek (arginin, glutamin, BCAA atd.) bývá navýšeno pro dosažení optimální účinnosti. Více o komplexních aminokyselinách.